Onderzoek naar wachttijden Veilig Thuis
De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft een rapport over wachttijden bij Veilig Thuis organisaties in Nederland gepubliceerd. De IGJ constateert dat de wachttijden te lang zijn. Gezinnen en personen waarover een melding wordt gedaan, moeten vaak te lang wachten voordat een veiligheidsbeoordeling of onderzoek afgerond is.
Lees hier de reactie van het Landelijk Netwerk Veilig Thuis (LNVT) op het rapport.
Hoe zit het met Veilig Thuis Hollands Midden?
Veilig Thuis Hollands Midden heeft afgelopen jaar het merendeel van de taken tijdig afgerond. Bij 80% van de meldingen deden we op tijd een veiligheidsbeoordeling. En 60% van alle onderzoeken hebben we op tijd kunnen afronden. Daarmee doen we het relatief goed als je kijkt naar de resultaten in het rapport. Redenen waarom het niet in alle gevallen lukt om binnen de termijnen te blijven, komen overeen met wat het LNVT daarover zegt.
Samenwerken voor veiligheid
Ook bij Veilig Thuis Hollands Midden onderschrijven we zorgen van de IGJ. Kinderen en volwassenen hebben recht op een veilig leven in een veilige omgeving. Daarvoor moet iedereen tijdig de juiste hulp kunnen krijgen. Afgelopen jaren hebben we onze werkprocessen verbeterd zodat we meldingen en onderzoeken sneller kunnen verwerken. Ook werken we nauwer samen met lokale teams waardoor kwetsbare gezinnen beter en sneller geholpen kunnen worden.
Dat er tijdig hulpverlening voor kwetsbare kinderen en volwassenen ingezet kan worden, heeft ook bij Veilig Thuis Hollands Midden voortdurend de aandacht. In afstemming met gemeenten in de regio, proberen we om de wachttijden zo kort mogelijk te houden.
Bij acute onveiligheid direct actie
Als er zorgen zijn om de acute veiligheid bij kinderen of volwassenen, dan ondernemen wij direct actie. We beoordelen dagelijks alle nieuwe meldingen en filteren de spoedsituaties eruit die we meteen oppakken.