Veelgestelde vragen

Home » Veelgestelde vragen

Uitgelichte vragen

Veilig Thuis pakt een melding altijd op. Het leidt echter niet altijd meteen tot een onderzoek. Op deze pagina leggen we uit wat iemand kan verwachten als er een melding gedaan wordt.

Iemand maakt zich zorgen om jou. Hij of zij heeft contact met ons opgenomen. Op deze pagina leggen we uit wat je kunt verwachten.  

Veilig Thuis wil zo open mogelijk werken. Dit betekent dat jouw naam bekend wordt gemaakt aan de mensen waarover je zorgen heeft. Dit noemen we een open melding. Wil je toch anoniem melden? Doe de melding dan telefonisch, dan kunnen we met jou doornemen welke informatie we kunnen bespreken met de mensen over wie je zorgen hebt. Wel informeren we hen dat er anoniem zorgen zijn gemeld en welke zorgen dat zijn.

Veilig Thuis Hollands Midden mag niet besluiten om kinderen uit huis te halen. Sterker nog, wij helpen gezinnen juist om dat te voorkomen. Als het thuis onveilig is voor jouw kind, dan kunnen anderen jou helpen om het beter te maken. Ons doel is om dat voor elkaar te krijgen.

Soms is het heel erg mis in een gezin. Een rechter kan dan besluiten dat een kind (tijdelijk) ergens anders moet wonen. Veilig Thuis kan deze keuze niet zelf maken. Wel kan Veilig Thuis de Raad voor de Kinderbescherming verzoeken om deze maatregel af te geven als dat nodig is voor de veiligheid van het kind.

Alle vragen

Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Wil je meer weten ons of over een situatie waar je hulp bij nodig hebt? Filter hieronder op categorie en kijk of je vraag erbij staat. Je kunt natuurlijk ook direct contact met ons opnemen.